Akko – Tsfat – Golan – Tiberias - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Anne-Fleur Filemon - WaarBenJij.nu Akko – Tsfat – Golan – Tiberias - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Anne-Fleur Filemon - WaarBenJij.nu

Akko – Tsfat – Golan – Tiberias

Blijf op de hoogte en volg Anne-Fleur

07 Augustus 2015 | Israel, Tiberias

Vrijdag 7 augustus 2015

Wakker worden in een prima hotel in Akko! Geen WiFi in de hotelkamer is echt wel ongezellig. Behalve dat ik jullie berichtjes dus niet kan lezen en beantwoorden, kan ik weinig opzoeken over de plek waar ik naar toe ga. Ik vind dat echt jammer. Reisbegeleidster Hester begeleidt alleen de reis maar is dus geen gids. Ze kan en mag dus weinig vertellen over de verschillende plekken. En de vrijheid blijheid gedachte van Djoser betekent hier dat we van a naar b worden gebracht en het verder zelf uitzoeken. Prima dat doe ik dus met de twee stellen. Ik leer door hen enorm veel van het Christendom.

Om 07.00 uur zit ik dus in de lobby om het een en ander uit te zoeken over Tsfat (Safed) en de Golanhoogvlakte en na een uitgebreid ontbijt stappen we om 08.30 uur in de bus.

We rijden door Galilea op weg naar Tsfat. De bergen in en uitkijken over prachtige bergtoppen. Tsfat is een van de vier heilige steden (Jeruzalem, Hebron, Tiberias en Tsfat). De bus parkeert bij de kunstenaarswijk. Enorm veel galerietjes met prachtige sieraden en kunst. In de winkeltjes zie ik ook gebedsrollen liggen die Joden bij de deur hangen. Er wordt eerst gebeden voordat ze bij iemand naar binnen gaan. Alle hotelkamers hebben er ook een.
Een verkoper waar ik een bedeltje koop, vertelt prachtige mystieke verhalen en blaast voor ons op een enorme ramshoorn. Zo bijzonder vriendelijk allemaal. Met de orthodoxe joden is echter geen contact te maken.

In de overdekte straatjes van dit orthodox Joodse stadje zijn alle Joden traditioneel gekleed. Keppels, hoeden, pijpenkrullen etc. Ook wij moesten vandaag onze schouders en knieën bedekken. Ik vind het ontzettend indrukwekkend. Wat ik hier ervaar ken ik alleen maar uit boeken. Dat laatste is uiteraard de hele reis al het geval.

We slenteren door en bekijken de Ashkenazi Ari synagoge. Deze synagoge is gesticht door Sefardische kabbalisten in de 16e eeuw. Om meer te weten over de Kaballah nemen we een kijkje in het Kabbalah centrum. Het is een Joodse religieuze filosofische stroming. De meeste vormen gaan er vanuit dat ieder onderdeel van de Tenach een verborgen betekenis bevat. Kabbalisten zoeken een dieper begrip van de Torah dan zijn letterlijke interpretatie. Iedere generatie stelt zichzelf dezelfde vragen (wie ben ik, waar kom ik vandaan) en de antwoorden zouden in code te vinden zijn in de Torah. Het wordt vergeleken met het pellen van een ui. Steeds een laag afpellen wanneer je in staat bent meer te begrijpen. Je moet zelf kritisch zijn en het toetsen aan je eigen praktijk. Het uitgangspunt is dat de mens fouten zal maken en dat je je moet ontwikkelen tot de best mogelijke vorm van jezelf.
Ik krijg het bekende rode Kabbalah bandje om mijn linkerpols (daar komen kwade machten binnen blijkbaar) om me te beschermen tegen het kwaad. Moeders….de aardige meneer heeft ook even voor jou gebeden (wel graag even de 7 weten van Mozes voor niet Joden naleven: (1) geen vreemde goden aanbidden, (2) niet moorden, (3) geen overspel plegen, (4) niet stelen, (5) niet God lasteren, (6) geen levende dieren eten en (7) rechtbanken oprichten).

We halen wat boodschappen voor de lunch om te picknicken in de bus (doen we tot nu toe elke dag). Pita’s met kaas en een speciaal Shabbat brood dit keer. De supermarkt is een ervaring op zich met alle orthodoxe Joden die nog snel inkopen doen voordat alles sluit voor Shabbat.

We rijden naar de Golanhoogvlakte en wandelen in het Banias Nationale park. Absurd dat dit prachtige natuurgebied (van voor de jaartelling) wisselend in handen is geweest van Israël en Syrië. Zo dicht tegen de grens met Syrië zijn we dus. Overigens was het op het laatste moment pas duidelijk dat we er toch naar toe zouden gaan met het oog op de veiligheid.

Na anderhalf uur de bus weer in op weg naar Tiberias. Tiberias ligt op de westelijke oever van het Meer van Galilea. De stad ligt 200 meter onder zeeniveau, terwijl Tsfat 900 meter boven zeeniveau ligt. Wat een verschil!
Jezus heeft een tijd rond het meer gewoond (in Capernaum en daar gaan we morgen heen). Het bekende bijbelverhaal zou hier hebben plaatsgevonden: Jezus slaapt op een visserbootje wanneer de boot in een storm terecht komt. Zijn leerlingen maken hem wakker en Jezus zorg ervoor dat de storm weer gaat liggen.

We slapen vanavond en morgen in het Dona Gracia museum hotel. Nadat we onze koffers op de kamer hebben gezet lopen we richting het meer. We drinken gezellig iets bij een van de weinig restaurants die open zijn (vrijdag = shabbat) en eten een hapje. We is dan overigens de twee stellen en ik. We hebben maar weinig aansluiting met de rest van de groep. Ook prima. Ik eet tilapia (St. Peters fish) en dat is niet een filet uit een pakje ;-).

Lang verhaal, sorry! Hopelijk vinden jullie het nog leuk! Annemieke, geen idee of je dit leest, maar als er iets van de Kabbalah onjuist is, hoor ik het graag.

Shabbat Shalom!

  • 07 Augustus 2015 - 21:10

    Marieke:

    Ha lieve schat
    Prachtige verhaal .Ik vind het zo boeiend en leuk om te lezen.
    Inderdaad Shabat vandaag Bijzonder.
    Heel vreemd dat zij niet als gids optreedt,dat zou ik wel melden bij Doei
    Als je thuis bent
    Ga je ook nog in een synagoge?
    Ik heb vaker reizen met hen gemaakt en dan was dat echt anders.
    Ik verheug mij iedere dag op jouw verhaal en geniet van je enthousiasme
    Hier gaat alles goed en mogen we genieten van het mooie weer
    ik verheug me weer op je volgende verhaal,lieve schat
    Dikke kus

  • 07 Augustus 2015 - 21:18

    Eric:

    Lieve schat, jouw verhalen lezen boeit keer op keer.
    Mijn tijd op de Christelijke Kweekschool komt weer helder in beeld.
    Het is goed te lezen dat deze reis jou ontzettend boeit.
    Geniet maar fijn verder. Even rust op deze Joodse zondag.
    Lees graag weer verder. Xx

  • 07 Augustus 2015 - 21:31

    Alewien:

    Ha An
    Voor de derde keer probeer ik een reactie te versturen.
    Andere keren ging het probleemloos.
    Eerst dit korte berichtje proberen
    Alewien

  • 07 Augustus 2015 - 21:32

    Alewien:

    Lachen met jou, je zet je vader aan het werk.
    Hij is aan het nadenken over de lesstof van zijn kweekschooltijd...

  • 07 Augustus 2015 - 21:56

    Anne-Fleur Filemon:

    Ik ben vandaag in een synagoge geweest in Safed.

    Enne pap, ga me maar verhalen vertellen over je kweekschool godsdienst lessen :)

  • 07 Augustus 2015 - 23:15

    Karin:

    Hoi Anne

    Mooi verhaal weer. We reizen zo een beetje met je mee. Ik zei vorige week nog tegen je dat ik graag als een vlinder op je schouder zou willen meekijken. Door jouw verhalen krijg ik ook echt dat gevoel. Geniet maar heerlijk verder en we blijven lezen. Xx

  • 08 Augustus 2015 - 11:52

    Th. De Fockert Meuwese:

    Lieve Anne-Fleur,
    Ik herbeleef de reis die ik met jouw grootvader en Marieke ooit maakte.
    Wat 'n misservan Dosjer. Gidsen in Israel zijn universitair opgeleidemensen. Vandaar dat de reisleider niet mag gidsen.Die moeten ze daar inhuren. Wij hadden indertijd 'n kanjer van 'n man die heel veel vertelde. Jammer hoor. Maar je lost het aardig op. kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Fleur

Actief sinds 16 Juli 2015
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 18843

Voorgaande reizen:

23 Juli 2017 - 06 Augustus 2017

La Palma

01 Augustus 2015 - 14 Augustus 2015

14 dagen Israel

Landen bezocht: