Jeruzalem - Qumran – Ein Gedi – Dode Zee - Arad - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Anne-Fleur Filemon - WaarBenJij.nu Jeruzalem - Qumran – Ein Gedi – Dode Zee - Arad - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Anne-Fleur Filemon - WaarBenJij.nu

Jeruzalem - Qumran – Ein Gedi – Dode Zee - Arad

Blijf op de hoogte en volg Anne-Fleur

12 Augustus 2015 | Israel, Tiberias

12 augustus 2015

06.00 uur de wekker. Zijn ze gek geworden! Ik ben voor dit gedeelte van de reis echt niet gemaakt. We beginnen maar weer met ontbijten om daarna de koffer in te pakken. Voor het eerst geen kwark bij het ontbijt. Wel geroosterd brood en pannenkoeken.

We rijden naar de ruines van Qumran in Palestina dus we gaan weer de Westelijke Jordaanoever op. In de buurt van de ruïnes bevinden zich elf grotten, waarin de Dode Zee-rollen zijn gevonden, waaronder de oudste handschriften van de Tenach bevinden die we kennen. Het zijn er circa 900! Het is werkelijk bloedheet in de Judeawoestijn. Het is lekker om even een filmpje te kijken over de opgravingen. Op laag tempo wandelen we vervolgens door de opgravingen.

Na driekwartier rijden we door naar Ein Gedi. Ein Gedi, betekent bron van het geitje en is een oase in de Judeawoestijn. Wij bezoeken het natuurreservaat. Wat een groot contrast met de omringende woestijn! Bijna niet voor te stellen. Het is een super ervaring om onder een waterval te staan midden in de woestijn. Ein Gedi wordt ook al Tenach vermeld. Het maakte deel uit van het grondgebied van Juda. Toen koning David vluchtte voor koning Saul, zou hij zich hebben schuilgehouden in de rotsen bij Ein Gedi.

Tien minuten later arriveren we bij de Dode Zee. Het is het laagste gelegen meer op aarde. 429 m onder zeeniveau. De Dode zee ligt op de grens van Jordanie. De bus rijdt ook even over het grondgebied van Jordanie. Het meer kreeg waarschijnlijk de naam Dode Zee omdat door de hoge concentratie van mineralen er geen direct zichtbare levende wezens in voorkomen. De hoeveelheid zout is met 33 procent zo hoog, dat een mens er zonder moeite in blijft drijven. Ik vind het echt onprettig warm en benauwd dus blijf vooral bij het zwembad. Voor het eerst hier vind ik het echt te warm.

Aan het einde van de middag naar Kibboets. Echt best afgelegen en er wonen nog maar 70 mensen. De rest zijn vooral toeristen. De stellen hebben echt een enorme villa. Mijn huisje lijkt een beetje op een berghutje. Met veranda dus ben dit lekker buiten aan het schrijven.
Morgen weer om 07.00 uur aan het ontbijt. Ik merk echt dat ik enorm moe ben inmiddels. Mijn energie is op en na de Messada morgen hebben we nog een lange busrit naar Tel Aviv voor de boeg. Ik kijk er naar uit om nog even gewoon op het strand te liggen en uit te rusten.

• 12 Augustus 2015 - 20:07

Karin:

Lieve Anne-Fleur wat een indrukken allemaal. Van al dat lopen ben je vast een beetje gekrompen

• 12 Augustus 2015 - 20:30

Alewien:

Ha An

De warmte is lekker en tegelijkertijd vermoeiend.
    Ligt het tempo van leven daar laag?
    Houden ze daar ook en siësta ?
    Voor jullie is alles in korte tijd gepropt om het maximale uit de reis te halen.
    Lekker je eigen 'appartementje'?
    Eric zag je was buiten hangen, hoe praktisch!
    De twee stellen zitten bij elkaar in een groot huis, kennen zij elkaar?
    Hoe lang heb je in Tel Aviv?
    Een deel van donderdag en een deel van vrijdag?
    Zie je Daan daar nog?
    Lieve schat,
    Tot later, tot morgen!
    Alewien

• 12 Augustus 2015 - 20:36

Alewien:

Vergeet ik nog te zeggen dat je foto's zoooo mooi zijn.

• 12 Augustus 2015 - 20:45

Marieke:

Haai liefste Anne

Zo dat was een enerverende dag
    Wat heerlijk dat er altijd wel weer ergens water is om in onder te dompelen,nietwaar?
    Bijzonder zo'n oase in de woestijn,hè?
    Mooie foto's op FB.
    Is je boomhutje wel knus?
    Heeft de kibboets nog andere inkomsten dan de toeristen?
    Koeien,fruit, of zoiets?
    Morgen weer naar Tel Aviv,voelt misschien wel een beetje als thuiskomen, denk ik
    Ga maar weer snel sparen en plannen maken om weer terug te gaan, want volgens mij ben je nog niet klaar in Israël
    Maar,lieverd, er zijn ook nog heel veel prachtige landen in de wereld
    Maar ik snap heel goed dat dit land je gegrepen heeft
    Dat overkomt veel mensen.
    Vlieg je weer via Duitsland naar Schiphol ?
    Hier is alles goed,zal reuze blij zijn als de week er weer op zit
    Ik heb het niet makkelijk nu
    Wij verheugen ons heel erg op onze vakantie Nog 2,5 week en dan vliegen we lekker voor twee weken weg
    Vrijdagavond etentje bij Oma,en dan komen Wien en Eric jou ophalen
    Heb je dan nog een week vakantie?

Dikste kus voor jou

• 12 Augustus 2015 - 21:21

Josine:

Gave foto's!

• 12 Augustus 2015 - 21:37

Marieke :

Oeps je gaat maandag weer aan het werk
    NOG NIET AAN DENKEN,LIEVERD