Jeruzalem – Nazareth – Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Anne-Fleur Filemon - WaarBenJij.nu Jeruzalem – Nazareth – Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Anne-Fleur Filemon - WaarBenJij.nu

Jeruzalem – Nazareth – Jeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Anne-Fleur

11 Augustus 2015 | Israel, Jeruzalem

Dinsdag 11 augustus 2015

Lang over nagedacht en blij met mijn besluit; ik ga vandaag naar Bethlehem. Dit is een optionele excursie van Djoser.
Bethlehem is een Palestijnse stad op de Westelijke Jordaanoever. Dit gebied was ooit het westelijke gedeelte van Jordanië. Na het uitroepen van de staat Israël in 1948 werd de Palestijnse bevolking verdreven vanuit Israëlische gebieden naar onder meer Bethlehem. Na de zesdaagse oorlog in 1967 moest Israël het bestuur overdragen aan de Palestijnse Autoriteit, maar daarna is Israël nederzettingen gaan bouwen tussen Jeruzalem en Bethlehem waardoor Palestijnse dorpen van elkaar werden afgesloten. Palestijnen kunnen het ommuurde Bethlehem alleen maar uit na zware controles van de juiste papieren.

De geschiedenis van Bethlehem gaat ver terug. Het zou de geboorteplaats zijn van Koning David. Zowel de Christenen als de Islam gaan er bovendien vanuit dat Bethlehem de geboorteplaats van Jezus is.

Misschien heb je nu wel het beeld in je hoofd wat je op de kerstkaarten ziet. De herders in de velden en Jezus in een kribbe. De realiteit is vooral een drukke stad met veel verkeer en toeristen. Ook van de velden waar de herders zouden hebben gelopen is moeilijk een voorstelling te maken. Wij gaan daarom naar ‘Shepherds Field’. Een soort park vlakbij Bethlehem waar we een grot en een kerkje bezichtigen.

In Bethlehem bevindt zich de 'Melkgrot', waar Jezus, Maria en Jozef zich verborgen zouden hebben, toen de engel Jozef opdracht had gegeven om naar Egypte te vluchten. Veel gelovigen komen in deze grot om te bidden wanneer zij bijvoorbeeld nog niet zwanger kunnen worden.

Op de plek waar Jezus geboren zou zijn is de geboortekerk (Church of Nativity) gebouwd. Binnenkomen is al een uitdaging. De deur is ontzettend laag omdat de kruisvaarders binnendringers wilden tegenhouden. Deze kerk is net als de Heilige Grafkerk in verschillende handen; Grieks Orthodox, Rooms Katholiek en Armeens orthodox. Het grote Rooms Katholieke gedeelte staat volledig in de steigers helaas. We kunnen nog een klein stukje zien van de mozaïeken vloer uit de 4e eeuw. Zo gedetailleerd! Lijkt net een tapijt.
Via trappen kom je in de grotten waar Jezus geboren zou zijn en in zijn kribbe heeft gelegen. Een grote 14 puntige ster markeert de plek. Er wordt hier uiteraard veel. De Rooms Katholieken kregen bij de verdeling van de kerk geen eigen toegang tot de grot. Om die reden is een speciale gang gebouwd om dit toch te bewerkstelligen.
Tot slot bekijken we in deze kerk de verschillende altaren in de grot. Een groep Portugezen zingt liederen. Krijg je kippenvel van! Ik heb het gefilmd dus de liefhebbers van ‘de herdertjes lagen bij nachten’ moeten maar even vragen of ze het filmpje mogen zien. Echt indrukwekkend.

We hebben veel tijd doorgebracht in de kerken en dus besluiten we even wat te drinken en nog even over de shouq te lopen. Voordat we daar aankomen zien de een grote moskee op een centraal plein staan. In 1860 werd de Omar-moskee gebouwd nadat de grond verkregen was van de Christenen. Het is een symbool van religieuze co-existentie in Bethlehem.
Voordat we met de gids terug de bus in stappen krijgen we nog even wat tijd om een winkel te bekijken waar van cederhout religieuze beelden worden gemaakt. Dat handwerk is echt prachtig om te zien.

Om 13.30 uur zijn we terug in Jeruzalem. Snel wat spullen wisselen in mijn rugtas en Jeruzalem weer in. Een aantal groepsgenoten gaat naar Yad Vashem, een museum ter nagedachenis aan de holocaust. Ik laat dat aan me voorbij gaan omdat ik liever nog delen zie van de oude stad. Ik ga met Marit de stad in. Omdat we via de Damascuspoort de stad in komen lopen we steeds over de Souq. Mooi moment om een souvenir te gaan shoppen. Ik vind dat afdingen toch echt wel moeilijk maar krijg er uiteindelijk 50% vanaf. Lief lachen en onderhandelen haha.

Vlakbij de Klaagmuur vinden we een klein tentje waar we shoarma en falafel lunchen. Mooie plek om te kletsen en mensen te kijken.

Na de lunch lopen we samen naar de City of David, het oudste gedeelte van Jeruzalem. Nog steeds wordt er hard gewerkt aan de opgravingen van de 3000 jaar oude stad. We verbazen ons over de wijk aan de overkant met alle huisjes die zo op elkaar gebouwd zijn dichtbij de Olijfberg. We klimmen daarna weer omhoog naar Jaffa gate. Vanaf hier lopen we via een nieuwe winkelstraat met alle bekende en luxe merken weer richting hotel. Het is bijna onmogelijk om je voor te stellen dat je op het ene moment in zo’n oude stad staat en dan weer in een hip en nieuw winkelcentrum.

Om 17.45 uur zijn we terug in het hotel. We komen er nog even achter dat de Graftuin mijn uitzicht is vanaf mijn hotelkamer is. Volgens de Protestanten is dit de plek van de Golgotha (plek waar Jezus zou zijn gekruisigd).

Om 19.00 uur hebben we afgesproken om pizza te gaan eten met de hele groep. Marit is jarig en we hebben cadeautjes gekocht. Een mooie sjaal die ze zelf heeft uitgezocht maar ze denkt dat hij voor mij is ;-) en een schaaltje van Armeens aardenwerk.
Het personeel regelt nog een verjaardagsliedje en cake met vuurwerk. Best leuk om op je vakantie jarig te zijn!

Morgen om 08.00 uur al vertrekken uit Jeruzalem. Uitslapen is er echt niet bij deze weken. Ik vind Jeruzalem een fascinerende stad waar ik een goed beeld van heb gekregen maar waar ik zeker terug kom! Er is nog zoveel te zien! Vandaag gewoon weer 15 km gelopen! Ik zal echt wel een paar kilo aan zijn gekomen van het lekkere eten, maar de schade blijft wel beperkt door de hoeveelheid wandelen!

Morgen in ieder geval Ein Gedi en de dode zee en overnachten in Kibboets. Ik hoop dat ik jullie dan weer kan verblijven met wat foto's.

Liefs!

• 11 Augustus 2015 - 21:57

Marieke:

Haai lieve Anne
    Wat geweldig om te lezen dat Jeruzalem je ook zo geboeid heeft
    Die ervaring had ik ook.
    Als je over de stad uitkijkt zie je bovendien op alle daken die zonnecollectoren staan.Dat was dertig jaar geleden ook al.
    Ben je ook in de hele oude Joodse wijk geweest waar alleen maar orthodoxe joden wonen. Heel speciaal
    En nog naar de Knesset?
    Ik heb idd nog zo'n beeldje wat bij alle voordeuren hangt
    En een kokertje met de gebedsrollen.
    En een minorah= 7armige kandelaar
    Je gaat toch wel de Dode Zee in,hé? Die ervaring wil je niet missen
    Opa bleef maar rondjes draaien en kwam maar niet tot stilstand
    Volgens mij was hij ook vergeten zijn sokken uit te doen
    Maar dit weet Oma nog wel.
    Fijn dat je een goede beslissing hebt genomen door ook naar Bethlehem te gaan
    Een plek die idd tot de verbeelding geen spreekt
    Bijzonder morgen de kibboets
    Die zijn echter wel enorm veranderd de laatste jaren.Commercieel en minder op basis van idealisme
    Ik heb wederom genoten van je verslag
    Brengt veel herinneringen naar boven maar leer er ook een hoop van
    Geniet weer maximaal lieverd en slaap lekker straks

• 12 Augustus 2015 - 08:38

Alewien:

Goedemorgen An
    Gisteravond niet meer gereageerd en nu ben je al weer op stap!
    Maak er weer een prachtige dag van. En dank je wel voor je verslag weer; ik lees momenteel twee boeken, waarvan jouw verslagen als het enen boek leest.
    Kus
    Tot later, tot morgen
    Alewien

• 12 Augustus 2015 - 08:39

Alewien:

Oei....
    Aks het ENE boek moet het zijn

• 12 Augustus 2015 - 10:21

Chrissy:

Hey Fleur,

Leuk hoor weer al je verhalen!
    Af en toe lees ik zo even een paar dagen door. Je zou zo als reisleidster kunnen beginnen hihi..
    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt.

Tot snel lieverd xxx