Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Anne-Fleur Filemon - WaarBenJij.nu Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Anne-Fleur Filemon - WaarBenJij.nu

Jeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Anne-Fleur

10 Augustus 2015 | Israel, Jeruzalem

Maandag 10 augustus 2015

Vandaag hebben we met een aantal een gids geboekt om ons mee te nemen door Jeruzalem. De gids is een christen met veel kennis ook van de andere geloven. Hij durft kritisch te zijn. Hij maakt vooral een onderscheid tussen wat historisch te bewijzen is en wat door de traditie is ontstaan.

Oude stad

De gids legt uit dat ons hotel in het oostelijke gedeelte van de stad zit en dat dit de arabische wijk is. Oost Jeruzalem bevat ook de oude stad. De oude stad is opgedeeld in vier wijken. De christelijke, de Armeense, de joodse en de Arabische wijk. Wij komen de Arabische wijk binnen via de Damascuspoort. Vroeger vertrokken vanaf hier de mensen met hun goederen richting Damascus.

Via de shouq lopen we richting de Klaagmuur. We lopen een stukje van de Via Doloroso. De weg die Jezus had kunnen lopen met zijn kruis. Omdat de stad een stuk hoger ligt dan in de tijd van Jezus is het onmogelijk dat hij daar zelf gelopen heeft. De Via Doloroso wordt herdacht in 14 staties. Een aantal zien wij er in de straat en later die ochtend zien we er een aantal in de Heilige Grafkerk.

Door de controlepost naar de Klaagmuur waar een bar mitzvah bezig is. De Israelische militairen vertelden ons gisteravond dat we op de Tempelberg kunnen komen als we er voor 11.00 uur zijn. We moeten via een ingang voor niet-moslims en we moeten lange mouwen hebben en rokken tot op de grond. De Al- Aqsa moskee en de Rotskoepel mogen we niet in dus ons hoofd hoeft niet bedekt te zijn.
De rotskoepel is de bekende moskee met zijn gouden koepel. Abraham wilde op deze plaats zijn zoon offeren en Mohammed is op deze plaats ten hemel gevaren.
De Al- Aqsa is de belangrijkste heilige plaats voor de moslims na Medina en Mekka. Joden vinden dat op de plek van de moskee de tempel van Solomon heeft gestaan en eisen dus regelmatig dat ze toegang moeten krijgen tot de Tempelberg.
De sfeer is vandaag ook grimmig. Joodse fundamentalisten zijn het plein opgekomen om de biddende moslims te provoceren. De gids vertrouwt het niet dus hij vertelt over de geschiedenis van de stad beneden bij de klaagmuur. Dit is de eerste grimmige situatie die ik meemaak hier.

Het plein bij de Klaagmuur blijf ik indrukwekkend vinden. Ik kijk mijn ogen uit. Zoveel orthodoxe joden die met hun gezinnen komen om te bidden. Dit stukje muur is een overblijfsel van de muur die om de oude verwoeste tempel gebouwd was.

We lopen de klaagmuur af en gaan de Joodse wijk in. Deze wijk oogt schoner, rustiger en vriendelijker dan de moslimwijk. Een mooie plek is de Cardo. De Cardo was het centrum van het economische leven in Jeruzalem en daardoor de belangrijkste straat van de stad lopend van noord naar zuid. Hier zie je duidelijk dat de stad laag op laag gebouwd is. De Arabische shouq ligt bovenop de oude Cardo. In de Cardo zitten nu luxe galerieën.

Dan komen we alweer terug bij de Heilige Grafkerk in de Christelijke wijk. Voordat we de kerk ingaan kijken we even naar de ‘immovable ladder’. De ladder kan niet worden weggehaald omdat er begin 19e eeuw is afgesproken dat er niets veranderd mag worden aan de Kerk (Status Quo agreement). De kerk is een simultaan kerk wat betekent dat de eigendom werd verdeeld onder zes christelijke confessies. De grootste delen zijn voor de Grieks Orthodoxen, Rooms Katholieken en de Armeniërs (daarna Syrisch, Koptisch en Ethiopisch). De sleutel is in handen van moslims.

We bekijken de plekken waar Jezus aan het kruis wordt gebonden, gekruisigd zou zijn, gebalsemd wordt en uiteindelijk begraven is geweest. Dit zijn allemaal staties van de Via Doloroso. De energie in de kerk is overdag is toch echt anders dan gisteravond vond ik. Veel toeristischer. Gister was zo prachtig om de belevenis van de gelovigen te ervaren. In de heilige Grafkerk bevinden zich tal van kapellen. Zo bekijken we de Armeense Kapel en de Joodse graven uit de 1e eeuw. Dit is archeologisch aangetoond en daarom is aannemelijk dat Jezus misschien ook wel hier gelegen heeft. Tot slot bekijken we het middelpunt van de platte aarde, de plek waar Adam begraven zou zijn.

Er bestaan overigens veel twijfels over de juistheid van al het bovenstaande. Volgens latere verhalen zou Jezus namelijk buiten de stadsmuren zijn gekruisigd in het ‘tuingraf’.

De laatste wijk die we bekijken is de Armeense wijk. Deze wijk ligt op de berg Zion. Eerst lopen we langs het paleis dat Herodes liet bouwen. Een van de torens is vernoemd naar koning David en daarom zien we het standbeeld van koning David daar in de buurt en bekijken we zijn tombe. Over het algemeen wordt echter aangenomen dat koning David in de Davidstad begraven is.
We bezoeken de plek waar Jezus zijn laatste avondmaal zou hebben gehad. De ruimte is een tijd lang in handen geweest van de Moslims die er een moskee van hebben gemaakt.
Aan het eind van de wandeling bezoeken we de Hagia Maria Sion Kerk. Maria zou op deze plek zijn gestorven of in een eeuwige slaap zijn geraakt.

We lopen met de gids terug naar de Westelijke Jaffapoort. Voor de lunch lopen wij terug naar Marit en Andre die ons opwachten bij de Oostelijke Damascuspoort (14.00 uur)

We nemen even wat rust in het hotel. Zo’n ochtend wandelen door de stad en luisteren heeft echt even verwerking nodig. Rond half 5 vertrekken we dus weer naar de stad. We slenteren door de Moslimwijk en kopen prachtige sjaals. We dingen goed af; 3 sjaals voor 200 NIS terwijl de verkoper eerst 2 sjaals wilde verkopen voor 500 NIS.
Er worden nog wat souvenirs gekocht en daarna eten we bij de synagoge. Een heerlijke salade met noten, gedroogde vruchten en honing. En een toetje! Chocolade souffle! Genieten! Avondeten kost hier trouwens echt vrij weinig. 100 shekel per persoon.

Is de dag dan voorbij? Nee hoor we gaan nog ondergronds! We gaan de western wall tour doen. We gaan de muur in! Er is een volledig ondergronds stelsel waar we onder begeleiding van een gids in kunnen. Heb je je ooit afgevraagd hoe stenen van 500 ton verplaatst worden? Door de engelen weet ik sinds vandaag. Haha. Een ander antwoord weten ze ook hier niet.

Trouwens het WiFi signaal in dit hotel is belabberd. Baal ervan want kan meestal jullie berichten niet beantwoorden en zeker geen foto’s versturen of uploaden op mijn blog. Hopelijk lukt dat in de Kiboets nog een keer.

Zo moe nu! Snel slapen morgen naar Bethlehem.

• 10 Augustus 2015 - 22:13

Marieke:

Ha lieve Anne
    Ook dit was weer een indrukwekkende dag,toch?
    Bijzondere van deze stad is de veelzijdigheid van geloven en culturen
    En zoveel mensen zoveel meningen over de waarheid van zaken.
    Nietwaar? Heb je ook gezien dat mensen kleine briefjes in de spleten van de Klaagmuur stoppen?
    En 's avonds worden deze er met een hogedrukreiniger weer uitgespoten.
    Echt gezien destijds
    Bethlehem zal ook weer bijzonder zijn
    En dat zat er ook in,hé, dat er soms een wat dreigende situatie is.
    Ga je nog zwemmen in de Dode Zee?
    Ook een speciale ervaring
    Oké lieverd;rust goed uit en slaap maar lekker
    Dikke kus weer voor jou

• 10 Augustus 2015 - 22:15

Alewien:

Zo An, jij zal zeker moe zijn.
    Wat een enerverende dag heb je achter de rug.
    Het zal vol zijn in je hoofd en het is daarom goed het op te schrijven.
    Dan kan je het later nog nalezen en houd je de reis in herinnering.
    Wat zij staties? Domme vraag misschien?
    Sprak de tolk Engels?
    Morgen naar Bethlehem met een aantal van het gezelschap.
    Ook weer o.b.v. een gids, anders mag je er ws. niet in.
    En dan slaap je morgenavond in een kibboets?
    Lieve schat, hoofd leeg nu?
    Slaap dan maar lekker !
    Tot later, tot morgen