Tiberias –Yardenit –Jericho –Olijfberg –Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Anne-Fleur Filemon - WaarBenJij.nu Tiberias –Yardenit –Jericho –Olijfberg –Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Anne-Fleur Filemon - WaarBenJij.nu

Tiberias –Yardenit –Jericho –Olijfberg –Jeruzalem

Blijf op de hoogte en volg Anne-Fleur

09 Augustus 2015 | Israel, Jeruzalem

Zondag 9 augustus 2015

Koffer weer ingepakt, ontbijt achter mijn kiezen en weer een mooie reis voor de boeg. Het verveelt me hier echt nog geen seconde. Alles is indrukwekkend en heel gezellig.

De eerste busstop van vandaag is in Yardenit. Dit is dichtbij de plek aan de rivier de Jordaan waar Johannes de Doper Jezus zou hebben gedoopt (Marcus 1:9-11 voor de geinteresseerden). Ook vanmorgen vroeg is er al een grote groep gelovigen die in witte kleding zich laten onderdompelen in de Jordaan.
Rond de Jordaan zie je prachtige olijf- en dadelbomen. Met name die laatste hebben nu enorme vruchten.

Iedereen weer in de bus en op weg naar Jericho. We passeren al snel de controleposten en komen dus voor het eerst in Palestina. We hoeven niet te stoppen. Reisleidster Hester vertelt onderweg over de Israëlische nederzettingen (bovenop de bergen). Aan de weg zien we steeds een soort toegangspoort staan welke nederzetting het is. Ze wijst ons waar de Dode Zee en Jordanië liggen. Tussen Palestina en Jordanië ligt 1 weg op Israëlisch grondgebied zodat de Westelijke Jordaanoever en Palestina niet aan elkaar grenzen.

We komen rond 11.00 uur aan in de plaats waar de Christenen er vanuit gaan dat Johannes de Doper hier zelf is gedoopt en waar Jezus de drie verleidingen moest weerstaan van de duivel tijdens zijn tocht gedurende 40 dagen door de woestijn. Hij zou brood moeten maken van een steen om te bewijzen dat hij goddelijke kracht had.
De berg der verleidingen zelf beklimmen wordt vanwege de extreme hitte (50 graden) afgeraden. Gelukkig gaat er een kabelbaan de berg op en hoeven we alleen het laatste stuk te klimmen. Bijzonder om tegen deze enorme berg op te klimmen en om op de top een Grieks Orthodoxe Kerk te bezoeken. We moeten ook in de kerk onze hoofddoeken om. Ik gebruik mijn mooie roze sjaal als hoofddoek.

Na deze klim hebben we wel weer falafel verdiend. We moeten daarna weer een uurtje rijden dus lekker om even te ontspannen en gezellig te kletsen. We maken een hele bijzondere tussenstop nog onderweg. Lijkt een spontaan idee van onze buschauffeur. We stoppen bij een afgelegen moskee (hoofd weer bedekken) omdat hier Mozes begraven zou liggen volgens de Islam. Volgens de Christenen is Mozes nooit het beloofde land binnen gekomen, maar blijkbaar volgens de Islam wel. Deze verschillende verhalen uit de godsdiensten vind ik ontzettend interessant.
Buiten de moskee staat een kameel die spontaan op z’n knieën gaat voor me. Haha doet tenminste iemand het ;-). Ik heb maar geen ‘ja’ gezegd tegen hem, maar kan hem wel aaien.

De laatste stop is de Olijfberg waar vandaan we een prachtige eerste indruk krijgen van Jeruzalem. Volgens de bijbel begint God op deze plek met het tot leven wekken van de doden wanneer het einde ter tijden is aangebroken. Om die reden zie je overal aan de voet van de berg (joodse) graven. Vanaf de Olijfberg zien we ook voor het eerst de Al-Aqsa moskee, de Rotskoepel (Dome of the Rock) en de heilige Grafkerk.

Het is zondag dus de twee stellen kiezen ervoor om een dienst in een kerk bij te wonen. Ik ga met de rest van de groep de oude stad in. We proeven eerst sfeer in de Heilige grafkerk. Dit is de plek waar Jezus zowel zou zijn gekruisigd, gebalsemd als begraven zou zijn geweest. Zeker op de plek waar Jezus begraven zou zijn geweest hangt een enorme energie. Zoveel gelovigen op 1 plek die een van de vele diensten bijwonen. Daarna drinken we een citroenlimonade in een restaurantje met uitzicht over de stad. We eten er kibbe bij. Dit zijn een soort van gehaktbitterballen.
Via de markt lopen we naar de klaagmuur. Dit is de westelijke muur van de oude tempel en dit is de plek waar gelovigen het dichtst bij de Tempelberg kunnen komen. Ik wilde hier heel graag heen. Ik ben nog niet helemaal bij de muur geweest, maar dat ga ik zeker nog doen de komende dagen. We moesten hier trouwens wel door de beveiliging. Indrukwekkend zoveel biddende orthodoxe joden. Mannen en vrouwen uiteraard apart.

Na de klaagmuur naar een goede shoarmatent voor een pita shoarma. O, ja over eten gesproken heb ook nog een cactus gegeten. Veel verschillende dingen probeer ik!

Morgenochtend 4 uur lang met een gids op pad. Ik heb er zin in. Ben benieuwd naar nog meer verhalen. Mooi meegenomen is dat de temperatuur hier in de stad veel lager is.

Tot morgen!

• 09 Augustus 2015 - 21:45

Karin:

Hey Anne-Fleur
    Wat kun jij al je belevenissen mooi opschrijven. Het blijft fascinerend om je te volgen. Wat heb jij als je terug bent ons veel te vertellen en met je foto's veel te laten zien. We genieten echt met je mee. Nog een heerlijke week voor je te gaan, geniet ervan en blijf ons ajb meenemen. Liefs en kus, jan en karin

• 09 Augustus 2015 - 21:50

Marieke:

Haai lieve Anne

Dat was weer een prachtige en indrukwekkende dag.
    Je bent nu in een stad die iig op mij diepe indruk heeft gemaakt
    Ga je morgen alleen met de gids ,geen anderen van je gezelschap? Ook de moskee in?En de kruisweg
    Zit je in een goed hotel?Wordt je 's morgens gewekt door de zanger die oproept tot het gebed?
    Je eet zeker bijzondere en ook hele gezonde dingen.Leuk,hoor
    Heerlijk ook verse dadels en vijgen?
    Je gaat weer een mooie dag beleven morgen,kan niet anders
    Heb je tussendoor nog contact met Daan
    Die is de dag na jouw vertrek jarig,toch?Grappig

Nou lieverd, slaap maar heel lekker en ik wens je morgen weer een fantastische dag toe
    Dikke kussen

• 09 Augustus 2015 - 21:53

Alewien:

Ha An
    Heel wat bekenden en familieleden zitten nu achter hun tablet je reisverhalen van vandaag te lezen. Dat is een leuk idee!
    Heb je een foto van de knielende kameel? Lijkt me geweldig! Zo'n beest heeft enorme lippen hè...
    En je hebt nog gelegenheid om dichterbij de Klaagmuur te komen? Dat is fijn. Kan je een briefje achterlaten daar!
    Fijne dag morgen !

PS
    En je foto's? Op de whatsapp heb ik er een paar gezien. En bij je blog ?
    Kus, slaap lekker en tot morgen!