Berg zaligsprekingen, Capernaum, Tabgha, Nazareth - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Anne-Fleur Filemon - WaarBenJij.nu Berg zaligsprekingen, Capernaum, Tabgha, Nazareth - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Anne-Fleur Filemon - WaarBenJij.nu

Berg zaligsprekingen, Capernaum, Tabgha, Nazareth

Blijf op de hoogte en volg Anne-Fleur

08 Augustus 2015 | Israel, Tiberias

Zaterdag 8 augustus 2015

Eventjes een uurtje ‘uitslapen’ en dus pas om 08.30 uur aan het ontbijt voordat we vanuit Tiberias vertrekken richting de Berg van de Zaligsprekingen.

Deze berg, gelegen aan de noordwestelijke oever van het Meer van Tiberias is volgens de overlevering de plaats waar Jezus de Bergrede uitgesproken heeft. Jezus neemt het op voor de armen en de zwakkeren en spreekt hen zalig (spreekt uit dat hun positie een zegen is). Er is op deze plek ook een achthoekige kerk waar de zeven deugden zijn afgebeeld (gerechtigheid, liefdadigheid, voorzichtigheid, vertrouwen, kracht, hoop en matigheid). Miranda leest uit hun bijbel al zittend op de rotsen de Bergrede aan ons voor. Het uitzicht over het Meer van Tiberias is echt geweldig.

Volgende stop is Tabgha, aan de voet van de Berg van de Zaligsprekingen. Op deze plaats zou het wonder gebeurd zijn van de 5 broden en 2 vissen waarmee Jezus 5000 mensen wist te voeden. Op deze plek staat nu een kerk met prachtige mozaïeken vloer. We schrikken van het verhaal dat in juni van dit jaar geprobeerd is door extremisten om de kerk in brand te steken. De binnenkant is niet beschadigd maar de muren zijn zwart geblakerd.
We wandelen een stukje om bij de plek te komen waar Jezus over het water zou hebben gelopen. Al balancerend op de rotsen maakt iedereen mooie foto’s. Ik vind het bijzonder om te ervaren hoeveel deze plekken met de gelovigen doen. Ik vind het zelf vooral mooie verhalen en alles wat ik zie is uiteraard prachtig.

We vervolgen onze weg naar Capernaum. Het is inmiddels echt veel te warm (45 graden), maar toch stoppen we zo’n 20 minuten om Jezus ‘eigen stad’ te bekijken. Hij woonde hier met de apostelen nadat Johannes de Doper gevangen was genomen. Op deze plek kun je onder andere, als archeologische opgraving, de synagoge zien waar Jezus zijn leer verkondigde.
We vermaken ons vooral tussen de pilaren om het verhaal van Simson na te bootsen. Simson had enorme fysieke krachten gekregen van God voor de strijd tegen de Filistijnen. Dus wij doen heel stoer alsof we pilaren kunnen omduwen hier in Capernaum.

Na alle korte stops nu een uur in de bus richting Nazareth. We gebruiken de tijd in de bus meestal om dingen te lezen of te eten. En met lezen bedoel ik dan echt niet een e-reader, maar vaak is het de Lonely Planet en wordt er gepraat over de plek waar we heen gaan.

We hebben 3 uur de tijd in Nazareth en we beginnen met een lunch. Ja hoor mijn eerste broodje falafel in Israël is een feit. Echt te lekker! Samen met verse granaatappelsap. We lopen samen met reisleidster Hester door deze Arabische stad (dus geen ‘last’ van Shabbat) en dat is echt handig. Zij spreekt namelijk Arabisch en daardoor gaan er deuren open die anders gesloten blijven. Bijvoorbeeld de deur van de Witte Moskee waar wij als vrouwen echt niet naar binnen mochten, maar uiteindelijk toch een kijkje mochten nemen.

In Nazareth lopen we verder door kleine straatjes waar op de markt fruit, spullen en heerlijke kruiden worden verkocht.

Waarom is Nazareth ook al weer belangrijk voor het Christendom? Jezus heeft hier zijn jeugd doorgebracht smen met Jozef en Maria. Maria heeft hier bovendien van de engel Gabriel gehoord dat zij zwanger zou raken van Jezus. In de Basiliek van de aankondiging en bij de ‘put van Maria’ staat dit laatste centraal. De basiliek is pas rond 1960 gebouwd en is immens groot. Er zitten twee kerken in. Het lage gedeelte is het huis van Maria en de bovenverdieping is helemaal nieuw. In en rond de kerk hangen mozaïeken die gesponsord zijn door gemeenschappen uit de hele wereld met ‘hun Maria en Jezus’.
We lopen daarna de Synagoge Kerk in. Het was nogal zoeken, maar we vinden uiteindelijk de plek waar de jonge Jezus predikte. Toentertijd nog een synagoge, nu een kerk.

We hebben nog een klein half uurtje voordat we de bus weer in gaan en strijken neer bij een bakkerij. Nazareth staat bekend om zijn zoetigheden. We bestellen wat baklava. Echt heerlijk. Onder andere geitenkaas met honingdraden. Zoet zoet zoet, maar een klein stukje is lekker. Allemaal dingen die je echt gegeten moet hebben.

In Tiberias eten we vanavond gezellig met een groot deel van de groep. Aan de rand van het meer eet ik gegrilde aubergine met tahine. Echt lekker om een avond alleen groente te eten. Alleen maar lekkere dingen tot nu toe gegeten. Gaat goed dus!

Nu snel weer mijn koffer inpakken. Morgen een lange busdag, in ieder geval twee keer anderhalf uur! Yedenit, Jericho, Olijfberg en dan Jeruzalem. Ik heb besloten om maandag met een gids door Jeruzalem te lopen ’s ochtends en dan dinsdag naar Palestijns gebied te gaan. Deze mogelijkheid krijg ik maar een keer en naar Jeruzalem kom ik nog wel een keer terug.

Snel slapen! Laila tov!! (Dank Michal!!)

• 08 Augustus 2015 - 22:18

Marieke:

Hey lieve Anne
    Indrukwekkend weer en prachtig beschreven
    Met wie ga je Palestijns gebied van Jeruzalem in en iets speciaals doen?
    Je hebt nog prachtige dingen te doen,zeg
    Ga je ook nog naar de Dode Zee en de Massaal?
    Koop je ook leuke herinneringen? Wat jammer dat Opa jouw reis niet meer meemaakt.Hij zou zo genoten hebben van je prachtige verhalen en je grote kennis
    Ik hoor al,je gaat zeker weer terug naar dit land
    Bijzonder,hé, dat dit land je zo kan meeslepen?
    Nou lieverd, slaap maar lekker en morgen weer vol verwachting op stap
    Dikste kus van ons

• 08 Augustus 2015 - 22:19

Marieke.karin@gmail.com :

Massaal =natuurlijk Massada

• 08 Augustus 2015 - 22:37

Alewien:

Ha An

Lig je al op één oor? Dan lees je het morgen wel.
    Je hebt weer een mooie beschrijving gegeven van je dag.
    Heb je mooie foto's van het 'pilaarduwen'?
    Je hebt al aardig wat traditionele lekkernijen van het land gegeten.
    Zal je dat ook in Nederland kunnen kopen?
    Je hebt een besluit genomen.
    Je gaat naar Bethlehem èn Jeruzalem, dus je gaat je op Palestijns gebied begeven.
    Dat mag alleen maar onder leiding/begeleiding van een plaatselijke gids?
    Zie je militairen in het land?

Hier alles goed. We boffen met het weer nog steeds.
    Ik wens je voor morgen weer een goede dag.
    Kijk maar goed door de raampjes van de bus.
    PS bevalt je fototoestel?
    Kus meiske
    Tot later, tot morgen
    Alewien

• 08 Augustus 2015 - 23:02

Trees De Fockert Meuwese:

Lieve Anne-Fleur,wat boeiend om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Ik hoop dat je morgen ook weer geniet . Slaap lekker kus Oma