Tel Aviv - Yafo - Caesarea - Haifa - Reisverslag uit Haifa, Israel van Anne-Fleur Filemon - WaarBenJij.nu Tel Aviv - Yafo - Caesarea - Haifa - Reisverslag uit Haifa, Israel van Anne-Fleur Filemon - WaarBenJij.nu

Tel Aviv - Yafo - Caesarea - Haifa

Blijf op de hoogte en volg Anne-Fleur

05 Augustus 2015 | Israel, Haifa

Woensdag 5 augustus

Ik maak er een gewoonte van! Gewoon weer vroeg op vanmorgen om even 20 minuutjes met Daan te kletsen voordat hij naar zijn werk fietst en ik de bus in stap. Ik vind het echt heel leuk om hem steeds even te zien! Daarna begint mijn reis door het land echt.

Ons busje rijdt eerst naar Yafo, het Bijbelse Joppa. Ik was natuurlijk zaterdag en zondag al hier. Dat valt me wel een beetje tegen want het stond niet in de reisbeschrijving dat het onderdeel uitmaakte van het vaste programma. Voor wie mijn eerdere verslagen nog niet had gelezen; Yafo is het leuke voorstadje van Tel Aviv met oude haven, vlooienmarkt en leuke straatjes waar kunstenaars gevestigd zijn. De oude zeehaven geldt als de plek van waaruit de profeet Jona voor God vluchtte en de stad waar Petrus bij Simon de Leerlooier logeerde en Tabitha tot leven wekte.
We lopen wat door het stadje en bekijken de Rooms Katholieke Pieterskerk van binnen waar we spontaan van de priester een rondleiding door de kerk krijgen.

Bij een bakkertje kopen we onze lunch. Een broodje gevuld met feta voor in de bus. Na een uurtje rijden komen we aan bij Caesarea. Mijn groepsgenoten lachen zich rot om mijn uitspraak want ik heb de Hebreeuwse uitspraak geleerd (Ka Say Ree Ya) en mijn reisgenoten hebben van de dominee iets anders geleerd (iets van Ce Sa Ri Ja).

Het is een Romeinse havenstad en een van de grootste archeologische opgravingsplaatsen van Israël, daterend van voor de jaartelling. De apostel Paulus zat hier gevangen en doopte de Romeinse centurio Cornelius. Hij werd de eerste niet-Joodse bekeerling tot het christendom. De stad was nadien wisselend in handen van de Arabieren en de kruisvaarders. We bekijken het theater, het paleis, het amfitheater, de warenhuizen en de aquaducten.

Rond 16.30 uur komen we aan het Stella Maris klooster op de Karmelberg. Het klooster is het hoofdkwartier van de karmelietenorde gesticht op de Karmelberg in de 12e eeuw. Deze berg wordt geassocieerd met de profeten Elia en Elisa. Op de Karmelberg leverde Elia strijd met de profeten van Baal. De grot van Elia wilden we graag nog even bekijken maar dat gaat al om 17.00 uur dicht dus dat lukt niet meer. Een aantal wijkt morgen van het programma af om het ’s morgens te gaan bekijken. Ik niet dus de grot van Elia ga ik missen. Ik volg het gewone programma waarover morgen meer.

We hebben vanmiddag dus even wat tijd om van het fantastische uitzicht te genieten. Werkelijk prachtig hoe groot het verschil in hoogte is. Echt super lief dat een van de meisjes met haar spiegelreflexcamera af en toe foto’s van mij maakt. Zo sta ik zelf ook nog eens ergens op. Die foto’s gaan we na de vakantie uitwisselen.

Haifa zelf zien we pas morgen want we eten hier in het klooster en om 22.30 uur gaan de deuren dicht en gaan de nonnen slapen.
Om 19.00 uur schuiven we aan bij het diner. We krijgen kippensoep vooraf en daarna rijst met mais en erwten en een kippenpoot. Nectarines als toetje. Het is een geweldige ervaring om te overnachten met de zusters. Na het eten neemt de zuster ons mee naar het dakterras voor een geweldig uitzicht over Haifa. We zien Akko en Libanon. Daarna krijgen we uitgebreid de tijd om de kapel te bekijken terwijl die eigenlijk gesloten is. Zuster Esther is een bijzonder hartverwarmende vrouw die ons zelf meeneemt naar boven in de kerk.

De zuster vertelt dat de situatie voor de zusters goed is in Haifa. Ze kan niet overal gaan en staan waar ze wil, maar ze voelt zich vrij. Na de brand waarbij een Palestijns kindje om het leven kwam vorige week durfde ze echter toch niet goed naar de Bisschop in Bethlehem te gaan. Gister waren er kinderen vanuit Palestijns gebied die toestemming hadden Haifa te bezoeken en voor het eerst in hun leven de zee te zien. Vervolgens werden ze beboet door Hebreeuws sprekende politieagenten omdat ze in zee waren. De kinderen kwamen bedroefd terug in het klooster en vervolgens heeft de zuster zich ingezet om de kinderen toch naar zee te kunnen laten gaan.

Tijd voor mijn verslag beneden in het klooster. Op de kamers volledige stilte en geen WiFi. Tot morgen in Akko!

Yom Tov!

  • 05 Augustus 2015 - 21:25

    Alewien:

    Ha An
    Het is hier bijna 21.30 uur en we zitten in de tuin.
    We boffen met het weer van de afgelopen dagen dat zal ook zo de volgende dagen zijn.
    Eric is rustig aan in de tuin bezig.
    De verlichting/ electra is bijna klaar.
    Ik ben vooral aan het lezen en klusjes in en rond het huis aan het doen.
    Morgen lunchen met de bootclub.

    Wat leuk dat inderdaad ook foto's van jou in je fotoalbum kunnen komen.
    En wat voor een foto's.
    Lig je alleen op een kamer in het klooster?
    Wat aardig van de non om zo openhartig en mededeelzaam met jullie om te gaan.
    Ze vindt wat aanspraak misschien best fijn.
    Fijne avond.
    Morgen leerzame en leuke dag gewenst
    Kus!

  • 05 Augustus 2015 - 21:30

    Marieke:

    Hey liefste Anne
    Wat een enthousiast en boeiend verslag weer
    Volgens mij heb je een geweldige dag gehad in een inspirerende omgeving
    Schokkend om te horen hoe kinderen het hier hebben, hé?
    Dit zijn verhalen die je nu van dichtbij meemaakt
    Ik maak uit je verslag op dat het gezelschap ook leuk is
    Is de reisleidster ook boeiend en inspirerend?
    Slaap straks maar lekker
    Heb je wel eigen douche en toilet?
    Nog even de E.reader?
    En je verheugen op een nieuwe dag
    Voor mijn gevoel ben je al twee weken weg.Dat heb jij wellicht ook wel.
    Veel liefs voor jou lieve schat

  • 05 Augustus 2015 - 22:50

    Karin:

    Hey Anne-Fleur
    Wat een mooi verslag en heel veel indrukken die je opdoet. Geweldig! Ik appte je van de week al dat alles wat je beleefd je door niemand kan worden afgenomen. Het zijn jouw kostbare herinneringen. Blijf genieten en pas goed op jezelf. Lieve groetjes en kus van Jan en mij.

  • 05 Augustus 2015 - 23:38

    Trees De Fockert:

    DIKKE KUS. INTERESSANT HE?

  • 07 Augustus 2015 - 21:54

    Anne-Fleur Filemon:

    Ik heb overal een eigen kamer met eigen badkamer. Hotels verschillen wel echt. Soms is de locatie top, soms de kamers. Slapen in een klooster en over een paar dagen in Kiboets is natuurlijk een mega ervaring!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Fleur

Actief sinds 16 Juli 2015
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 18796

Voorgaande reizen:

23 Juli 2017 - 06 Augustus 2017

La Palma

01 Augustus 2015 - 14 Augustus 2015

14 dagen Israel

Landen bezocht: